Vurdering af undervisningsmiljøet (UMV)
Undersøgelsen blev gennemført i efteråret 2023 og analyseret i foråret af skoleleder og undervisningsmiljørepræsentanter (UMR) for elevrådet.
Besvarelsesprocenten var 92 % for 8.-9. kl., 81 % i 6.-7. kl., 79 % for 3.-5. kl. og 51 % for 0.-2. kl.
Onlineredskabet “klassetrivsel.dk” blev anvendt denne gang. Det viste sig ikke at være helt egnet, da flere spørgsmål gik igen i undersøgelsen, og at antallet af spørgsmål derfor var for mange.
Vi kan konstatere følgende positive og negative sider ved elevernes undervisningsmiljø
Her gør vi det godt | Her skal kigge nærmere |
|
|
Handlingsplan
Målgruppe / emne | Indsats | Analyse og ønsket mål for indsatsen | Ansvarlig | Tidsplan |
Digital dannelse | Revidere og opdatere hvor, hvornår og hvordan der er undervises i digital dannelse. | At eleverne opnår bedre forståelse for hvad der påvirker dem i deres digitale liv. At de bedre evner at forholde sig kritisk og analytisk til sociale medier og de interesser der lægger bag. At de får bedre basis-viden om en computer og de bagvedliggende mekanismer indenfor teknologi. | Skoleleder. | Slut skoleår 23/24
Herefter evaluering 01.12.24 og ultimo 24/25 |
Elevdemokrati og motivation for at lære. | Pædagogisk evaluering. Opfølgende samtale og spørgsmål til 6. – 9. kl. Elevrådet i dialog med klasserne herom. | At eleverne oplever at være i dialog med lærerne om deres udbytte af undervisningsformen. At de for bedre indsigt i skiftet fra mellemtrin til, indholdsmæssigt lidt smallere fagmål aht. afgangsprøve i 9. kl. At lærerne har fokus på den enkeltes motivation for at lære. | Skoleleder | Slut skoleår 23/24
Herefter evaluering 01.12.24 og ultimo 24/25 |
Uro i undervisningen | Spørgeskema peger på at oplevelsen af uro er mest markant i 0. kl. og aftager henimod 2. kl. | Det er en naturlig bevægelse ifm. at lære at gå på skolen. Der skal være fokus på, at der ikke skal være for meget støj i timerne. | Skoleleder | Slut skoleår 23/24
Løbende fokus |
Toiletfaciliteter i indskolingen | Undersøgelse om muligheder for at fordele skolens toiletter anderledes. | At navnligt børn i indskolingen, der ofte mere “akut” skal på toilet, har bedre flere toiletter til rådighed. | Skoleleder, teknisk serviceleder | Ultimo 23/24 |
Justering af borde og stole. | Lægge opgaven i årshjul for teknisk serviceleder. | At borde og stole passer til det enkelte barn. | Skoleleder, teknisk serviceleder | August og januar. |